به طور مقدمه باید دانست که عدد "هفت" نزد ایرانیان قدیم مقدس بود

و به خاطر ستارگان هفتگانه یعنی « زهره ، مشتری ، عطارد ، زحل ،

مریخ ، زمین و خورشید » عدد هفت را گرامی می داشتند. نیاکان ما که

زرتشتی بودند ، اعتقاد داشتند که عقل مقدس یعنی " اهورامزدا " که به

او "سپند مینو" نیز می گفتند ، شش وزیر بزرگ به نام "امشاسپندان"

دارد که یعنی مقدسان جاویدان و این شش امشاسپند با "سپندمینو"

تشکیل (هفت سپند) می دهند.علت این که هفت سین به راستی هفت

 سین است ، اشاره به هفت "امشاسپند" است و چون کلمه "سپند" با

سین شروع می شده ، روی این اصل به علامت آن هفت مقدس جاودانی

 ، چیزهائی در نظر گرفته شده که هم با حرف سین شروع شده باشند و

هم مورد استفاده مثبت بشر واقع شوند.

اعضاى خانواده همه در تب و تابند، تا ساعت تحويل سال نو اندکى

بيشتر نمانده ، دختر خانواده با نگرانى سفره هفت سين را مى نگرد ،

گاه چيزى را اندکى جابجا مى کند، زاويه آيينه را تغيير مى دهد تا قرآن

و سبزه در دل آن بنشيند، همه اعضاى خانواده به دور سفره عيد مى

 نشيند و سال نو را با صميمت آغاز مى کنند. نوروز درپاى سفره ايى

که اجزاء آن همگى راز آلود و زيبايند آغاز شده است ؛ سنت زيبايى که

خانواده را ملزم مى سازد دراين لحظه همه در کنار يکديگر قرار گيرند

نقش برجسته و مهمى در وفاق و همبستگى ميان اعضاء خانواده دارد

به ويژه اهميت اين سنت وقتى آشکار مى شود که در جوامع امروز با

کمرنگ شدن ارزش و اهميت خانواده روبرو هستيم. اجزاء سفره عيد

يا سفره هفت سين و نماد آن اجزاء چيست از کجا آغاز شده و چگونه

به ما رسيده است؟ سفره هفت سين با نوروز پيوند نا گسستنى دارد و

جزيى از آن است، و چنانکه در مقاله " بدين بايستگى روزى " آمد ،

گذشته نوروز و نقطه آغازين آن چندان مبهم و به افسانه آميخته است

که براى يافتن چرايى آن جز توسل به اسطوره ها و افسانه ها راهى

باقى نمى ماند.

امروزه اين خوان نوروزى در اقصى نقاط کشور گسترده مى شود: "

سفره ايى محدود به ترکيب لغوى سين درهمه جا رايج نيست اما اصل

گسترش سفره عموميت دارد. چه در تمام شهرها و روستاهاى ايران

گسترده مى شود... اين خوان مجموعه اى است بسيارمتنوع از آنچه

که در زندگى به آن محتاجند"(25) برخلاف تصور عامه که هفت سين

را فرا گير و همگانى مى دانند انواع ترکيبات ديگر با عدد هفت در

کشورمان رايج است مانند هفت شين که درميان هموطنان زرتشتى

رواج دارد: بعضى هفت سين را در اصل هفت شين مى دانند: شراب و

شکر، شهد و شير ، شمع و شمشاد و شانه يا شايه ( ميوه) و برخى

آن را صورت دگر گونه هفت چين مى آورند يعنى هفت چيز چيده شده از

درخت. اين سنت ارزنده چنان مسخ شده که هفت ميم نيز بر سر سفره

نهاده اند: مرغ ، ماهى ، ميوه ، ماست ،مربا، مسقطى و ميگو"(26)

چنانکه بر مى آيد در سفره عيد آنچه مشترک است عدد هفت است و

آينه و کتاب مقدس ( در ميان مسلمانان قرآن و زرتشتيان اوستا) و ا

لبته آب وماهى زنده در درون آن .

عدد هفت عددى مقدس در نزد ملل مختلف است واز جمله در ايران به

دلايلى اين عدد مقدس شمرده مى شده است: هفت آسمان، هفت

شهرعشق، هفت خوان رستم و هفت سين يا شين يا ميم سفره عيد از

حضور مستمر اين عدد در سنن و عقايد اين ملت حکايت دارد. " هفت

نزد ايرانيان عدد مقدسى است و با هفت امشا سپندان يا هفت جاودانه

مقدس ارتباط کامل دارد"(27) امشاسپندان يا جاودانان مقدس،

مقدسان بى مرگ يا جاودانان پاک، صفات پاک اهورامزدا هستند و

نامهايشان به ترتيب عبارتند از: ( واژه ها به صورت فارسى آمده نه

پهلوى و اوستايي)؛1- بهمن 2- ارديبهشت 3- شهريور 4-

سفندارمذ يا اسفند 5- خرداد 6- اَمـِرتات يا امرداد يا بنابر غلط مشهور

مرداد. " آنچه از اوستا بر مى آيد در راس اين شش امشاسپندان گاه

"سپنته مئينيو" قرار داشته و گاه اهورا مزدا، و با اين افزوده عدد هفت

را کامل مى کرده اند.

همچنين گاه به جاى اهورا مزدا، ايزد سروش را براى کامل کردن عدد

هفت افزوده اند"(28) متاسفانه تاکنون ميان اجزاء هفت سين ( آنچه

بيشترين فراوانى را ميان ملت ايران دارد) و هفت امشاسپند ارتباط

معنايى يافت نشده است :وهومن يا بهمن به معناى انديشه نيک اشه

وهيشته يا ارديبهشت به معناى بهترين و بالاترين راستى و پاکى

خشثروئيريه يا شهريور با معناى بهترين و بالاترين راستى و پاکى

سپنته آرمئى تى يا سفندارمذ ( اسفند) فروتنى مقدس هئوروتات يا

خرداد: رسايى و تندرستى امرتات يا بيمرگى ( الف در اول کلمه امرتات

نفى کننده است مرداد به تنهايى به معنى مرگ و نيستى است) " اگر در

درازاى زمان هفت "سيني" يا هفت ميوه يا گل يا سبزى که با سين

آغاز مى شوند و هر يک با نشانه اى از با رورى و تندرستى تلقين شده

اند، در آنجا بايد پاى ذوق لطيف ايرانى را جستجو کرد. آن چيزهايى که

امروزه، خوان ما را زنيت مى بخشد و همه اهل خانه را به جهانى از

شادى و سرسبزى فرا مى خواند چيست، سبزه نو دميده است و سنبل

خوش بر و خوش بو، سيب که ميوه اى بهشتى نام گرفته است و نمادى

از زايش است ، سمنو اين مائده تهيه شده از جوانه گندم که بخشى از

آيين هاى باستانى را ياد آورى مى کند.

سنجد که بوى و برگ و شکوفه درخت آن محرک عشق و دلباختگى

است. سير که از دير زمان به عنوان دارويى براى تندرستى شناخته

 شده است، دانه هاى سپند(اسفند) که نامش به معنى مقدس است و

دانه هاى به رشته کشيده آن زينت بخش خانه هاى روستايى و دافع

چشم بد. ما بر اين خوان آيينه مى گذاريم که نور و روشنايى مى تاباند،

شمع مى افروزيم که روشنايى و تابش آتش را به ياد مى آورد ، تخم

مرغ که تمثيلى از نطفه و بارورى است، کاسه آب زلال به نشانه همه

آبهاى خوب جهان و ماهى زنده در آب به نشانه تازگى و شادابى ."(29

) با مقايسه اى ميان معناى نام امشاسپندان ( که نام 6 ماه از سالهاى

شمسى نيز هست) و کنايات و استعاره هاى اجزاء سفره هفت سين

آشکار مى گردد که جز سپنته و اسفند که تنها تکرار واژه است ايندو ا

رتباط ديگرى با يکديگر ندارند و اين ناشى از مسخ و قلب اين سنت

کهن در طى اعصار طولانى است.

به هر روى تنها مى توان گفت که خوان نوروزى که اجزاء آن با عشق

چيده شده است ، بر رخسار زيباى محبت و مودت خانوادگى زيبايى

طبيعت و رنگ هاى اعجاب آور آن را هم خواهد افزود .
چرا که نوروز جشن طبيعت و جشن نوشدن زندگى است.

هفت سين قرآنی

بسیاری از بزرگان سفارش نموده اند که در هنگام تحویل سال جدید به

یاد خدا وند متعال و سپاسگزارنعمتهای بی شماری که به مخلوقاتش

ارزانی داشته، باشیم. وچه زبیاست که پای سفره هفت سین به تلاوت

قرآن مجید بپردازیم تا سال جدیدی که پیش رو داریم با برکت و الطاف

الهی همراه باشد. در ذیل به هفت آیه از کلام الله مجید که با سلام و

حرف«س» شروع می شود، اشاره شده که بسیار به جاست در هنگام

تحویل سال قرائت شود.

1ـ سلام قولا من رب رحيم. سوره يس آيه 58

2ـ سلام على نوح في العالمين. سوره صافات آيه 79

3ـ سلام على ابراهيم. سوره صافات آيه 108

4ـ سلام على موسى و هرون. سوره صافات آيه 119

5ـ سلام على آل ياسين. سوره صافت آيه 129

6ـ سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين. سوره الزمر آيه 73

7ـ سلام هي حتى مطلع الفجر. سوره قدر آيه 6

+ نوشته شده در  جمعه سیزدهم اسفند 1389ساعت 11:15  توسط فاطمه |